BankGiro Loterij nieuwe sponsor zomerconcerten Concertgebouw
21 September 2018 - 15:02
Vanaf 2019 sponsort de BankGiro Loterij de traditionele zomerse concertreeks in juli en augustus in Het Koninklijk Concertgebouw in Amsterdam.

Daarmee is de BankGiro Loterij de opvolger van beleggingsinstelling Robeco, die de zomerconcerten al sinds 1989 sponsorde.
De concertreeks heet voortaan BankGiro Loterij ZomerConcerten – het spatie- en hoofdlettergebruik duizelt de Loterijman een beetje.
Het zomerprogramma verandert verder niet, zo verzekert het Concertgebouw in een persbericht. De voorstellingen blijven laagdrempelig en geschikt voor een ‘divers publiek’.
Voor deelnemers aan de BankGiro Loterij verandert er wel iets. Zij krijgen straks voorrang bij het bestellen van toegangskaarten voor de zomerconcerten en ook nog 50 procent korting op de entreeprijs.
De BankGiro Loterij ondersteunt het Koninklijk Concertgebouw al langer. In 2017 ontving het Concertgebouw Fonds ruim €1,2 miljoen uit de loterijkas. Dit jaar was de bijdrage ruim €1,7 miljoen. Daarmee is het Koninklijk Concertgebouw de op twee na grootste beneficiënt van de BankGiro Loterij.
Dat geld wordt onder meer gebruikt voor het onderhoud van het monumentale pand. Ook is het Concertgebouw op zoek naar manieren om het gebouw duurzamer te maken.
Daan Peters, de managing director van de BankGiro Loterij, vertelt in het persbericht: ‘Wij vinden het mooi dat we op deze manier de samenwerking met Het Concertgebouw verdiepen. De zomerprogrammering is een mooi initiatief dat wij graag willen voortzetten. Daarnaast sluit dit naadloos aan bij onze missie om cultuur te behouden en toegankelijk te maken voor een breed publiek.’
Simon Reinink, algemeen directeur van het Concertgebouw, voegt toe: ‘Het Concertgebouw is zeer verheugd over de uitbreiding van de samenwerking met de BankGiro Loterij. Het stelt ons in staat blijvend te werken aan nieuwe concertvormen en nieuwe artistieke wegen. Het zomerprogramma van Het Concertgebouw, in de loop der jaren uitgegroeid tot een ijkpunt voor muziekliefhebbers in juli en augustus, maken we met deze samenwerking nóg toegankelijker.’