Loten kopen in België is voor kinderen kinderlijk eenvoudig

13 maart 2020 - 17:19

Uit onderzoek van de Nationale Loterij blijkt dat minderjarigen makkelijk loten kunnen kopen bij kiosken en tankstations.

In Brussel gaan de meeste winkels de fout in.
In Brussel gaan de meeste winkels de fout in.

Net als bij alle Nederlandse loterijen mag je in België pas loten kopen als je 18 jaar of ouder bent. Loten kopen als minderjarige is verboden en voor winkeliers is het strafbaar om loten te verkopen aan kinderen.

Om dat verbod te handhaven zet de Nationale Loterij mystery shoppers in. In totaal zijn er zo’n 7000 zaken in België waar je loten kunt kopen. 16- en 17-jarigen bezoeken elk jaar een deel van die verkooppunten en proberen een lot te kopen.

En wat blijkt? Er zijn nog zat winkels, kiosken en tankstations die niet zo moeilijk doen wanneer een minderjarige vraagt om een lot voor de Belgische Lotto of een kraslot – het blijft tenslotte België.

Bijna 1 op de 6 winkeliers stelt geen moeilijke vragen en verkoopt dat kraslot gewoon. In Wallonië gaat het om 13,4% van de verkooppunten en in Vlaanderen om 14%. Het Brussels Gewest spant de kroon: daar lukt het bij 17,6% van de winkels om een kraslot te bemachtigen.

Er staan behoorlijke boetes op de verkoop van loten aan personen onder de 18 jaar. De eerste boete bedraagt 10 procent van de loterijweekomzet van de winkelier. Elke volgende boete wordt 10 procent hoger.

Van 2015 tot 2019 werden ruim 8000 mystery visits afgelegd. Naar aanleiding daarvan deelde de federale overheid van België 1207 boetes uit, voor een totaalbedrag van 286.733 euro.

Minister David Clarinval, verantwoordelijk voor de Nationale Loterij, verklaart dat de controles en boetes het gewenste effect hebben. ‘Volgens de Loterij is het zeldzaam dat winkeliers meerdere keren de fout ingaan. Tot op heden heeft de Nationale Loterij nog nooit de rechten tot lotenverkoop hoeven afnemen van een winkelier.’

De Nationale Loterij adviseert winkeliers om altijd een legitimatiebewijs te vragen wanneer twijfel bestaat over de leeftijd van de klant.