Nederland heeft een nieuwe loterij: Care-a-Lot

18 May 2020 - 15:37

Op 6 juli vindt de eerste trekking plaats van Care-a-Lot, een loterij ten bate van goede doelen op het gebied van gezondheid.

Care-a-Lot is de gezondheidsloterij van Nederland.
Care-a-Lot is de gezondheidsloterij van Nederland.

Care-a-Lot noemt zichzelf de gezondheidsloterij van Nederland en wil vooral inkomsten genereren voor ‘vooruitstrevende doelen en organisaties binnen de gezondheidszorg’. Op die manier wil Care-a-Lot bijdragen aan een gezonder Nederland.

Minstens 40 procent van de opbrengst van lotenverkoop gaat naar het goede doel. Als deelnemer kies je zelf welke organisatie je steunt.

De loterij heeft twee ‘launching partners’: Stichting ALS en Stichting Voeding Leeft.

Stichting ALS strijdt tegen de dodelijke spierziekte ALS en is vooral bekend geworden door de Ice Bucket Challenge, een actie waarbij je een emmer ijswater over je hoofd moest gieten.

Stichting Voeding Leeft is een stuk minder bekend. Deze stichting ontwikkelt samen met wetenschappers en artsen leefstijlprogramma's uit voor mensen met een chronische aandoening zoals Reuma, MS, kanker en Alzheimer.

De organisatie achter Care-a-Lot, Fairshare Nederland (ook initiatiefnemer van Lot of Happiness), wil zo snel mogelijk meer goede doelen toevoegen.

Hoofdprijs van €1.000.000,-

Care-a-Lot organiseert 12 trekkingen per jaar, telkens op de eerste maandag van de maand. Een lot kost €5,- en is alleen online te koop, als onderdeel van een abonnement.

Het prijzenpakket van Care-a-Lot bestaat vooralsnog alleen uit geldprijzen, variërend van €2,50 tot een hoofdprijs van €1.000.000,-. Win je een prijs, dan wordt deze automatisch op je bankrekening overgemaakt.

Het exacte pakket varieert per trekking en wordt aangepast aan het aantal deelnemers, zodat de winkans altijd ongeveer 1 op 5 is.

Overigens is het niet zo dat Care-a-Lot elke maand een miljoen uitkeert. In het begin zijn er nog zo weinig deelnemers dat de loterij in dat geval snel failliet zou gaan, zoals de Zorgloterij dat deed in 2002. In dat scenario blijft er weinig over voor de goede doelen, waar het tenslotte allemaal om te doen is.

In plaats daarvan wordt de hoofdprijs niet verloot onder alle verkochte loten, maar onder alle mogelijke lotnummers.